B?da dessa f?retag faller solidt utanf?r "Br?ckliga" l?gret. Trots att Nikes skuldbelastning ?r betydligt st?rre - i f?rh?llande till sin kassaposition - som Skechers, borde f?retaget inte ha n?got problem att g?ra betalningar p? den skulden. Under det g?ngna ?ret m?ste Nike g?ra en stor You must be registered to view this link $ 1,2 miljarder betalning p? sin skuld. Men mellan 2014 och f?rra ?ret har den mest som den har f?tt ?gna sig ?t att betala den nuvarande delen av l?ngfristig skuld p?You must be registered to view this link 330 miljoner dollar. Det ?r en figur som l?tt t?cks av f?retagets fria kassafl?de.
Men Skechers ?r klart ?verl?gset, om en kris skulle drabbas. Inte bara ?r skuldbelastningen mycket mindre - i f?rh?llande till You must be registered to view this link kontanter vid handen - men den har ocks? en j?mn niv? av fria kassafl?den f?r sin storlek. Kanske viktigast ?r att Skechers skulle ha frihet att k?pa tillbaka sina aktier till billigare priser eller till och med f?rv?rva popul?ra nystartade f?retag som skulle kunna handla med betydligt deprimerade priser om det skulle h?nda en nedg?ng i dag.
P? grund av sin nuvarande skuldbelastning, h?ngivenhet att betala utdelning (mer om det nedan) och det faktum att f?retaget ?r s? stort att sm? f?rv?rv knappt skulle flytta inkomstn?len, You must be registered to view this link skulle samma m?jligheter inte You must be registered to view this link vara n?rvarande f?r Nike. Slutligen , vi ska f?rs?ka ta reda p? om hur dyr Nike och Skecher lager ?r i f?rh?llande till varandra. Det finns inget litmusprov som l?tt kan ber?tta f?r oss hur de j?mf?r, men vi kan konsultera ett antal variabler f?r att f? en b?ttre uppfattning om You must be registered to view this link vad vi betalar f?r om / n?r vi k?per aktier. P? denna fasett matchas dessa tv? j?mntare . I f?reg?ende avsnitt var Nike h?ngivenhet att betala utdelning ett varum?rke mot f?retaget. H?r ?r det en f?rdel; Medan utbytet p? 1,2% idag inte ?r mycket att skriva hem om ?r utbetalningen mycket h?llbar, eftersom den bara ?kar h?lften av f?retagets fria kassafl?de. Det betyder att det finns mycket utrymme f?r tillv?xt i framtiden.
Men Skechers handlar f?r billigare eller proportionella You must be registered to view this link f?rh?llanden ?ver hela linjen. I slut?ndan ?r tiebreaker PEG-f?rh?llandet, vilket ber?ttar hur dyrt ett lager ?r i f?rh?llande till tillv?xten. P? den ?tg?rden handlar Skechers f?r 75% rabatt. En stor del av detta beror p? att aktien drabbades av ovann?mnda avyttring i april You must be registered to view this link medan de l?ngsiktiga tillv?xtutsikterna f?r bolaget f?rblir i stort sett of?r?ndrade. P? grund av det ger jag nicka h?r till You must be registered to view this link Skechers.
S? d?r har du det: Nike har en starkare vallgrav runt den, men det ?r om?jligt att ignorera den starka balansr?kningen och det billiga priset som Skechers handlar f?r just nu. Det ?r sagt, jag ?r aldrig s?rskilt optimistisk med f?retag som f?rlitar sig p? You must be registered to view this linkvarum?rkesv?rde ensam f?r sin vallgrav, vilket ?r anledningen till att jag inte ?ger n?gon av dessa f?retag - och jag ?r inte villig att g?ra ett "b?ttre resultat" p? You must be registered to view this link dem i min CAPS-profil.
Om du m?ste v?lja mellan dessa tv?, skulle jag g? med Skechers. Men jag tror att det finns b?ttre st?llen att investera i dina l?pande pengar idag.